Prof. Dr. Andreas Beelmann
Head of the Department
Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation
Director of KomRex
Contact
Humboldtstraße 26
07743 Jena - Germany
phone: +49 3641 / 9-45901
e-Mail: Andreas.Beelmann[at]uni-jena.de
Office hours
during semester: thursday 11 a.m. to 1 p.m.
Resarch interests
- Prevention and Intervention in Childhood and Adolescence
- Methods and Problems of Evaluation Research
- Meta-Analysis and Integrative Research
- Developmental Psychopathology of Antisocial Behavior and Crime
- Prevention of Prejudice and Promotion of Intergroup Relations
- Hatecrimes and prevention of radicalization
Curriculum vitae
born 1962 | |
1983 - 1190 | Studies of Psychology, Sociology, and Public Health at the University of Bielefeld |
1991 - 1994 | Research Scientist at the DFG-Special Research Unit Prevention and Intervention in childhood and adolescence |
1994 | PhD in Psychology at University of Bielefeld |
1994 - 2003 | Assistant and Associate Professor at the University of Erlangen-Nürnberg |
2001 | Habilitation in Psychology |
2003 - 2004 | Guest Professor for Developmental interventions at the University of Cologne |
seit 2004 | Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation at FSU Jena |
2005 | Offer for Professorships at the Universities of Kaiserslautern, Muenster and Cologne (rejected) |
2009 | Offer for Professorship of University of Trier (rejected) |
since 2013 | Member directorate of KomRex |
since 2016 | Director of KomRex |
Current publications (selection)
Monographies
- Beelmann, A. (Hsrg.). (im Druck). Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
- Bliesener, T., Beelmann, A. & Stemmler, M. (Eds.). (2011). Antisocial behavior and crime. Contributions of developmental and evaluation research to prevention and intervention. Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.
- Beelmann, A. & Jonas, K. (Hrsg.). (2009). Diskriminierung und Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven. Wiesbaden: VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.
- Beelmann, A. & Raabe, T. (2007). Dissoziales Verhalten bei Kindern und Jugendlichen. Erscheinungsformen, Entwicklung, Prävention und Intervention. Göttingen: Hogrefe.
Journals articles and book chapters (in preparatin, in press, selection)
- Arnold, L. S., & Beelmann, A. (under review/accepted pending minor revisions). The effectiveness of relationship education in low income populations. Results from a meta- analysis. Journal of Family Relations.
- Beelmann, A., Malti, T., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Methodological and conceptual innovations. Current status and future directions for prevention science and intervention research. Prevention Science.
- Beelmann, A. (im Druck). Toleranzförderung und Vorurteilsprävention bei Kindern. Ergebnisse des Grundschulprogramms PARTS. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
- Beelmann, A. (im Druck). Dissoziales Verhalten. In B. Gniewosz & P. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend. Stuttgart: Kohlhammer.
- Beelmann, A. (im Druck). Sozial-emotionale Entwicklung im Vor- und Grundschulalter: Prävention und Intervention. In P. Noack & B. Kracke (Hrsg.), Handbuch der Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Heidelberg: Springer VS.
- Beelmann, A., Arnold, L. S. & Coatsworth, D. (in prep.). Family-focused programs to prevent negative effects of immigration in children and adolescents. A systematic review. Campbell Systematic Review. (Titel registration, Protocoll)
- Beelmann, A., Arnold, L. S., Maichrowitz, S. & Schulz, S. (in Bearbeitung). Buffering the negative effects of poverty and migration on cogntive, educational, and social development. A multi-national meta-analysis of child and adolescent training programs. Zeitschrift für Psychologie, Special Issue: Hotspots in Psychology.
- Beelmann, A., Eisner, M. & Schulz, S. (in progress). Effects of parent training programs on preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: An international comprehensive meta-analysis. Campbell Systemativ Review. [Titel registration, protocol]
- Beelmann, A., Jahnke, S. & Neudecker, C. (im Druck). Radikalisierung Jugendlicher und Extremismusprävention. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
- Beelmann, A. & Lipsey, M. W. (in press). Meta-analysis of effect estimates from multiple studies. In M. W. Lipsey & D. S. Cordray (Eds.), Field experimentation: Methods for evaluating what works, for whom, under what circumstances, how, and why. Thousand Oaks: Sage.
- Beelmann, A. & Lösel, F. (in progress). Child skills training and the prevention of antisocial behavior and crime. An update of a meta-analysis. Campbell Systematic Review.
- Beelmann, A., Lutterbach, S. & Schulz, A. (in Bearbeitung). Prävention negativer Migrationsfolgen durch kognitive und sprachliche Förderung von Kindern und Jugendlichen: Eine internationale Meta-Analyse. Zeitschrift für politische Psychologie.
- Beelmann, A., Saur, M., Ziegler, P. & Noack, P. (in progress). The prevention of prejudice and the promotion of intergroup relations. Short and long-term effects from the PARTS prevention program. To be submitted to Prevention Science.
- Benbow, A. E. F. & Beelmann, A. (in press). Promoting parental education to prevent authoritarianism: The role of systematic parent training. In F. Funke, T. Petzel, J. C. Cohrs & J. Duckitt (Eds.), Perspectives on authoritarianism. Wiesbaden: VS-Verlag.
- Fritsche, I., Bilewitz, M., Jugert, P., Lücke, B., Beelmann, A., Noack, P. & Gollwitzer, M. (submitted). Treat to personal control is breeding intolerance in intergroup relations: Process evidence from national surveys and longitudinal data. European Journal of Social Psychology.
- Karing, C. & Beelmann, A. (submitted). Cognitive emotional regulation strategies: Potential mediators in the relationship between mindfulness, emotional exhaustion, and satisfaction. Evidence from a teacher student sample and a beginning teacher sample. Mindfulness.
- Kudlacek, D., Jukschat, N., Beelmann, A. et al. (in Druck). Radikalisierung im digitalen Zeitalter. Risiken, Verläufe und Strategien der Prävention. forum kriminalprävention.
- Malti, T., Beelmann, A., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Special Issue: Methodological dilemmas in developmental intervention research and roll-out. Prevention Science
- Schulz, A. & Beelmann, A. (in progress). Effects of supervision in psychological work contexts. Clinical Supervision.
- Zimmermann, J., Schubach, E., Beelmann, A., Kessler, T., Noack, P., Rothermund, K., & Neyer, F. J. (submitted). Reginal belonging in a mobile world. Personality and Social Psychology Bulletin.
Journals articles and book chapters (last five years, selection)
- Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit schulischer Gesundheitsförderung und Prävention. In L. Bilz, G. Sudek, J. Bucksch, A. Klocke, P. Kolip, W. Melzer, U. Ravens-Sieberer & M. Richter (Hrsg.), Schule und Gesundheit (S. 267-283). Weinheim: BelzJuventa.
- Beelmann, A. (2015). Konstruktion und Entwicklung von Interventionsmaßnahmen. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 340-346). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
- Beelmann, A. (2015). Prävention von (rechts-)extremistischer Gewalt. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 467-473). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
- Beelmann, A. (2014). Entwicklungsorientierte Kriminalprävention. In T. Bliesener, F. Lösel & G. Köhnken (Hrsg.), Lehrbuch der Rechtspsychologie (S. 106-125). Bern: Huber.
- Beelmann, A. (2014). Möglichkeiten und Grenzen systematischer Evidenzakkumulation durch Forschungssynthesen in der Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften (Sonderheft: Von der Forschung zur evidenzbasierten Entscheidung), 17 (Supplement 4), 55- 78. doi: 10.1007/s11618-014-0509-2
- Beelmann, A. (2013). Entwicklung und Prävention von Vorurteilen. In U. Tworuschka (Hrsg.), Handbuch der Religionen, 38. Ergänzungslieferung (Band 5, XIII, 1.2, S. 1-24). München: OLZOG-Verlag.
- Beelmann, A. & Heinemann, K. (2014). Preventing prejudice and improving intergroup attitudes. A meta-analysis of child and adolescent training programs. Journal of Applied Developmental Psychology, 35, 10-24. doi: 10.1016/j.appdev.2013.11.002.
- Beelmann, A. & Heinrichs, N. (2015). Evidence based psychotherapy. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of social and behavioral sciences (2nd edition, Vol. 8, pp. 344-350). Oxford, UK: Elesevier.
- Beelmann, A. & Hercher, J. (2015). Wirksamkeit und Qualitätskriterien von Prävention und I ntervention. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 573-578). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
- Beelmann, A. & Jaursch, S. (2016). Förderung sozialer Kompetenz bei Vorschulkindern: Ein sozial-kognitives Trainingsprogramm zur Prävention kindlicher Verhaltensprobleme. In T. Malti & S. Perren (Hrsg.), Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen (S. 177-192). 2. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer.
- Beelmann, A. & Karing, C. (2015). Förderung toleranter Einstellungen und die Prävention von Vorurteilen. Langzeitwirkungen des Programms zur Förderung von Akzeptanz, Respekt, Toleranz und sozialer Kompetenz (PARTS). forum kriminalprävention, 1/2015, 51-58.
- Beelmann, A. & Karing, C. (2014). Implementationsfaktoren und –prozesse in der Präventionsforschung: Strategien, Probleme, Ergebnisse, Perspektiven. Psychologische Rundschau, 65, 129-139. doi: 10.1026/0033-3042/a000215
- Beelmann, A. & Karing, C. (2013). Zur Effektivität präventiver Maßnahmen. Allgemeine Befunde, Wirksamkeitsfaktoren und die Förderung von Kindern und Jugendlichen in schwierigen Lebenssituationen. In B. Röhrle & H. Christiansen (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung, Bd. V. Hilfen für Kinder und Jugendliche in schwierigen Lebenssituationen (S. 39-52). Tübingen: dgvt-Verlag.
- Beelmann, A., Pfost, M. & Schmitt, C. (2014). Prävention von Verhaltens- und Erlebensproblemen bei Kindern und Jugendlichen. Eine Meta-Analyse deutschsprachiger Evaluationsstudien. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 22, 1-14.
- Bromme, R. & Beelmann, A. (2016). Transfer entails communication: The public understanding of (social) science as Stage and Play for implementing evidence-based prevention knowledge and programs. Prevention Science. Published online: 30 July 2016. Doi: 10.1007/s11121-016- 0686-8.
- Jugert, P., Eckstein, K., Beelmann, A. & Noack, P. (2015). Parents influence on the development of their children´s intergroup attitudes. A longitudinal analysis from middle childhood to early adolescence. European Journal of Developmental Psychology, Published online: 14 Sep 2015. Doi:10.1080/17405629.2015.1084923.
- Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Implementation und Evaluation eines multimodalen Stressbewältigungstrainings bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 24, 89-101. doi: 10.1026/0943-8149/a000159.
- Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit und Implementation von Präventionsmaßnahmen in der Schule. Empirische Pädagogik, 30, 302-319
- Karing, C., Beelmann, A. & Haase, A. (2015). Herausforderungen von Präventionsarbeit an Grundschulen. Eine empirische Erhebung. Prävention und Gesundheitsförderung, 10, 229-234. Doi: 10.1007/s11553-015-0494-1.
- Klatte, R., Pabst, S., Beelmann, A. & Rosendahl, J. (2016). Wirksamkeit von körperorientiertem Yoga bei psychischen Störungen: Systematische Literaturübersicht und Meta-Analyse. Deutsches Ärzteblatt international, 113, 195-202. doi: 10.3238/arztebl.2016.0195.
- Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (Eds.). (2016). Special issue: Good enough? Interventions for child mental health: From adoption to adaptation – From programs to systems. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45 (6).
- Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (2016). Toward dynamic adaptation of psychological interventions for child and adolescent development and mental health. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45, 827-836.
- Stemmler, M., Kötter, C., Bühler, A., Jaursch, S., Beelmann, A. & Lösel, F. (2013). Prevention of familial transmission of depression through a family oriented programme targeting parenting as well as the child´s social competence. Journal of Children´s Services, 8, 5-20. doi: 10.1108/17466661311309754.
- Sundell, K. & Beelmann, A., Hasson, H. & von Thiele Schwarz, U. (2016). Novel programs, international adoptions, or contextual adaptions? Meta-analytical results from German and Swedish intervention research. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45, 784- 796. [published online 11 Apr 2015]. doi: 10.1080/15374416.2015.1020540
- Tevikow, S., Barth, J., Maichrowitz, S., Beelmann, A., Strauss, B. & Rosendahl, J. (2013). Efficacy of hypnosis in adults undergoing surgery or medical procedures: A meta-analysis of randomized controlled trails. Clinical Psychology Review, 33, 623-636. doi: 10.1016/ j.cpr.2013.03.005 005 [ausgezeichnet mit dem Roy M. Dorus Award for Best Clinical Paper der Society for Clinical & Experimental Hypnosis, USA]
Central publications (before 2013, selection)
- Beelmann, A. (2012). Perspektiven entwicklungsorientierter Kriminalprävention: Desiderate und zukünftige Herausforderungen. Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 6, 85-93. doi: 10.1007//s11757-012-0153-8Beelmann, A. (2011). The scientific foundation of prevention. The status quo and future challenges of developmental crime prevention. In T. Bliesener, A. Beelmann, & M. Stemmler (Eds.), Antisocial behavior and crime. Contributions of developmental and evaluation research to prevention and intervention (pp.137-164). Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.
- Beelmann, A., Heinemann, K. S. & Saur, M. (2009). Interventionen zur Prävention von Vorurteilen und Diskriminierung. In A. Beelmann & K. Jonas (Hrsg.), Diskriminierung und Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven (S. 435-461). Wiesbaden: VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.
- Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2010). Die Entwicklung von sozialer Informationsverarbeitung und die Vorhersage physischer Aggression im Vorschulalter. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 119-131.
- Beelmann, A. & Raabe, T. (2009). The effects of preventing antisocial behavior and crime in childhood and adolescence. Results and implications of research reviews and meta-analyses. European Journal of Developmental Science, 3, 260-281.
- Beelmann, A. (2008). Jugenddelinquenz. Aktuelle Präventions- und Interventionskonzepte. Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 2, 190-198.
- Beelmann, A. & Lösel, F. (2006). Child social skills training in developmental crime prevention: Effects on antisocial behavior and social competence. Psicothema, 18, 602-609.
- Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Beurteilung von sozialen Verhaltensproblemen und Erziehungsschwierigkeiten im Vorschulalter. Eine Untersuchung zur deutschen Adaption des Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI). Diagnostica, 52, 189-198.
- Beelmann, A. (2006). Wirksamkeit von Präventionsmaßnahmen bei Kindern und Jugendlichen. Ergebnisse und Implikationen der integrativen Erfolgsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 151-162.
- Beelmann, A. (2004). Förderung sozialer Kompetenzen im Kindergarten. Evaluation eines sozialen Problemlösetrainings zur universellen Prävention dissozialer Verhaltensprobleme. Kindheit und Entwicklung, 13, 114-122.
- Beelmann, A. & Brambring, M. (1998). Implementation and effectiveness of a home-based early intervention program for blind infants and preschoolers. Research in Developmental Disabilities, 19, 225-244.
- Beelmann, A. & Bliesener, T. (1994). Aktuelle Probleme und Strategien der Metaanalyse. Psychologische Rundschau, 45, 211-233.
- Beelmann, A., Jaursch, S., Lösel, F. & Stemmler, M. (2006). Frühe universelle Prävention von dissozialen Entwicklungsproblemen: Implementation und Wirksamkeit eines verhaltensorientierten Elterntrainings. Praxis der Rechtspsychologie, 16, 120-143.
- Beelmann, A. & Lösel, F. (2007). Prävention von externalisierendem Problem-verhalten. In B. Röhrle (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung bei Kindern und Jugendlichen (S. 551- 588). Tübingen: DGVT-Verlag.
- Beelmann, A., Pfingsten, U. & Lösel, F. (1994). Effects of training social competence in children. A meta-analysis of recent evaluation studies. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 260- 271.
- Beelmann, A. & Schneider, N. (2003). Wirksamkeit der Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen. Eine Übersicht und Meta-Analyse zum Stand und zu Ergebnissen der deutschsprachigen Effektivitätsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 32, 129-143.
- Brambring, M., Rauh, H. & Beelmann, A. (Eds.). (1996). Early childhood intervention: Theory, evaluation, and practice. Berlin: de Gruyter.
- Lösel, F. & Beelmann, A. (2003). Effects of child skills training in preventing antisocial behavior: A systematic review of randomized evaluations. Annals of The American Academy of Political and Social Science, 587, 84-109.
- Lösel, F., Beelmann, A., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Prävention von Problemen des Sozialverhaltens im Vorschulalter: Evaluation des Eltern-und Kindertrainings EFFEKT. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 127-139.
- Raabe, T. & Beelmann, A. (2011). Development of ethnic, racial, and national prejudice in childhood and adolescence: A multinational meta-analysis of age differences. Child Development, 82, 1715-1737. doi: 10.1111/j.1467-8624.2011.01668x
- Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). Prevalence and situational causes of stereotyped behavior in blind infants and preschoolers. Journal of Abnormal Child Psychology, 19, 569-590.
- Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). The age dependence of stereotyped behaviours in blind infants and preschoolers. Child: Care, Health, and Development, 17, 137- 157.
- Stemmler, M., Lösel, F., Beelmann, A. & Jaursch, S. (2005). Child problem behavior in kindergarten und in primary school: A comparison between prediction configural frequency analysis and multiple regression. Psychology Science, 47, 467-478.
- Stemmler, M., Beelmann, A., Jaursch, S. & Lösel, F. (2007). Improving parenting practices in order to prevent child behaviour problems: A study on parent training as part of the EFFEKT program. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 210, 563-570.