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Prof. Dr. Andreas Beelmann

Head of the Department
Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation
Director of KomRex

 Prof. Dr. BeelmannContact

Humboldtstraße 26
07743 Jena - Germany


phone: +49 3641 / 9-45901
e-Mail: Andreas.Beelmann[at]uni-jena.de

 

Office hours

during semester: thursday 11 a.m. to 1 p.m.

Resarch interests

  • Prevention and Intervention in Childhood and Adolescence
  • Methods and Problems of Evaluation Research
  • Meta-Analysis and Integrative Research
  • Developmental Psychopathology of Antisocial Behavior and Crime
  • Prevention of Prejudice and Promotion of Intergroup Relations
  • Hatecrimes and prevention of radicalization

Curriculum vitae

born 1962  
1983 - 1190 Studies of Psychology, Sociology, and Public Health at the University of Bielefeld
1991 - 1994 Research Scientist  at the DFG-Special Research Unit Prevention and Intervention in childhood and adolescence
1994 PhD in Psychology at University of Bielefeld
1994 - 2003 Assistant and Associate Professor at the University of Erlangen-Nürnberg
2001 Habilitation in Psychology
2003 - 2004 Guest Professor for Developmental interventions at the University of Cologne
seit 2004 Professor of Research Synthesis, Intervention and Evaluation at FSU Jena
2005 Offer for Professorships at the Universities of Kaiserslautern, Muenster and Cologne (rejected)
2009 Offer for Professorship of University of Trier (rejected)
since 2013 Member directorate of KomRex
since 2016 Director of KomRex

Current publications (selection)

Monographies

  • Beelmann, A. (Hsrg.). (im Druck). Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
  • Bliesener, T., Beelmann, A. & Stemmler, M. (Eds.). (2011). Antisocial behavior and crime. Contributions of developmental and evaluation research to prevention and intervention. Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.
  • Beelmann, A. & Jonas, K. (Hrsg.). (2009). Diskriminierung und Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven. Wiesbaden: VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Beelmann, A. & Raabe, T. (2007). Dissoziales Verhalten bei Kindern und Jugendlichen. Erscheinungsformen, Entwicklung, Prävention und Intervention. Göttingen: Hogrefe.

Journals articles and book chapters (in preparatin, in press, selection)

  • Arnold, L. S., & Beelmann, A. (under review/accepted pending minor revisions). The effectiveness of relationship education in low income populations. Results from a meta-  analysis. Journal of Family Relations.
  • Beelmann, A., Malti, T., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Methodological and conceptual innovations. Current status and future directions for prevention science and intervention research. Prevention Science.
  • Beelmann, A. (im Druck). Toleranzförderung und Vorurteilsprävention bei Kindern. Ergebnisse des Grundschulprogramms PARTS. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
  • Beelmann, A. (im Druck). Dissoziales Verhalten. In B. Gniewosz & P. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Beelmann, A. (im Druck). Sozial-emotionale Entwicklung im Vor- und Grundschulalter: Prävention und Intervention. In P. Noack & B. Kracke (Hrsg.), Handbuch der Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Heidelberg: Springer VS.
  • Beelmann, A., Arnold, L. S. & Coatsworth, D. (in prep.). Family-focused programs to prevent negative effects of immigration in children and adolescents. A systematic review. Campbell Systematic Review. (Titel registration, Protocoll)
  • Beelmann, A., Arnold, L. S., Maichrowitz, S. & Schulz, S. (in Bearbeitung). Buffering the negative effects of poverty and migration on cogntive, educational, and social development. A multi-national meta-analysis of child and adolescent training programs. Zeitschrift für Psychologie, Special Issue: Hotspots in Psychology.
  • Beelmann, A., Eisner, M. & Schulz, S. (in progress). Effects of parent training programs on preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: An international comprehensive meta-analysis. Campbell Systemativ Review. [Titel registration, protocol]
  • Beelmann, A., Jahnke, S. & Neudecker, C. (im Druck). Radikalisierung Jugendlicher und Extremismusprävention. In A. Beelmann (Hrsg.), Toleranz und Radikalisierung in Zeiten sozialer Diversität. Beiträge aus den Sozialwissenschaften. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag.
  • Beelmann, A. & Lipsey, M. W. (in press). Meta-analysis of effect estimates from multiple studies. In M. W. Lipsey & D. S. Cordray (Eds.), Field experimentation: Methods for evaluating what works, for whom, under what circumstances, how, and why. Thousand Oaks: Sage.
  • Beelmann, A. & Lösel, F. (in progress). Child skills training and the prevention of antisocial behavior and crime. An update of a meta-analysis. Campbell Systematic Review.
  • Beelmann, A., Lutterbach, S. & Schulz, A. (in Bearbeitung). Prävention negativer Migrationsfolgen durch kognitive und sprachliche Förderung von Kindern und Jugendlichen: Eine internationale Meta-Analyse. Zeitschrift für politische Psychologie.
  • Beelmann, A., Saur, M., Ziegler, P. & Noack, P. (in progress). The prevention of prejudice and the promotion of intergroup relations. Short and long-term effects from the PARTS prevention program. To be submitted to Prevention Science.
  • Benbow, A. E. F. & Beelmann, A. (in press). Promoting parental education to prevent authoritarianism: The role of systematic parent training. In F. Funke, T. Petzel, J. C. Cohrs & J. Duckitt (Eds.), Perspectives on authoritarianism. Wiesbaden: VS-Verlag.
  • Fritsche, I., Bilewitz, M., Jugert, P., Lücke, B., Beelmann, A., Noack, P. & Gollwitzer, M. (submitted). Treat to personal control is breeding intolerance in intergroup relations: Process evidence from national surveys and longitudinal data. European Journal of Social Psychology.
  • Karing, C. & Beelmann, A. (submitted). Cognitive emotional regulation strategies: Potential mediators in the relationship between mindfulness, emotional exhaustion, and satisfaction. Evidence from a teacher student sample and a beginning teacher sample. Mindfulness.
  • Kudlacek, D., Jukschat, N., Beelmann, A. et al. (in Druck). Radikalisierung im digitalen Zeitalter. Risiken, Verläufe und Strategien der Prävention. forum kriminalprävention.
  • Malti, T., Beelmann, A., Noam, G. & Sommer, S. (in press). Special Issue: Methodological dilemmas in developmental intervention research and roll-out. Prevention Science
  • Schulz, A. & Beelmann, A. (in progress). Effects of supervision in psychological work contexts. Clinical Supervision.
  • Zimmermann, J., Schubach, E., Beelmann, A., Kessler, T., Noack, P., Rothermund, K., & Neyer, F. J. (submitted). Reginal belonging in a mobile world. Personality and Social Psychology Bulletin.

Journals articles and book chapters (last five years, selection)

  • Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit schulischer Gesundheitsförderung und Prävention. In L. Bilz, G. Sudek, J. Bucksch, A. Klocke, P. Kolip, W. Melzer, U. Ravens-Sieberer & M. Richter (Hrsg.), Schule und Gesundheit (S. 267-283). Weinheim: BelzJuventa.
  • Beelmann, A. (2015). Konstruktion und Entwicklung von Interventionsmaßnahmen. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 340-346). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Beelmann, A. (2015). Prävention von (rechts-)extremistischer Gewalt. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 467-473). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Beelmann, A. (2014). Entwicklungsorientierte Kriminalprävention. In T. Bliesener, F. Lösel & G. Köhnken (Hrsg.), Lehrbuch der Rechtspsychologie (S. 106-125). Bern: Huber.
  • Beelmann, A. (2014). Möglichkeiten und Grenzen systematischer Evidenzakkumulation durch Forschungssynthesen in der Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften (Sonderheft: Von der Forschung zur evidenzbasierten Entscheidung), 17 (Supplement 4), 55- 78. doi: 10.1007/s11618-014-0509-2
  • Beelmann, A. (2013). Entwicklung und Prävention von Vorurteilen. In U. Tworuschka (Hrsg.), Handbuch der Religionen, 38. Ergänzungslieferung (Band 5, XIII, 1.2, S. 1-24). München: OLZOG-Verlag.
  • Beelmann, A. & Heinemann, K. (2014). Preventing prejudice and improving intergroup attitudes. A meta-analysis of child and adolescent training programs. Journal of Applied Developmental Psychology, 35, 10-24. doi: 10.1016/j.appdev.2013.11.002.
  • Beelmann, A. & Heinrichs, N. (2015). Evidence based psychotherapy. In J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of social and behavioral sciences (2nd edition, Vol. 8, pp. 344-350). Oxford, UK: Elesevier.
  • Beelmann, A. & Hercher, J. (2015). Wirksamkeit und Qualitätskriterien von Prävention und I ntervention. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S. 573-578). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Beelmann, A. & Jaursch, S. (2016). Förderung sozialer Kompetenz bei Vorschulkindern: Ein sozial-kognitives Trainingsprogramm zur Prävention kindlicher Verhaltensprobleme. In T. Malti & S. Perren (Hrsg.), Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen (S. 177-192). 2. Aufl., Stuttgart: Kohlhammer.
  • Beelmann, A. & Karing, C. (2015). Förderung toleranter Einstellungen und die Prävention von Vorurteilen. Langzeitwirkungen des Programms zur Förderung von Akzeptanz, Respekt, Toleranz und sozialer Kompetenz (PARTS). forum kriminalprävention, 1/2015, 51-58.
  • Beelmann, A. & Karing, C. (2014). Implementationsfaktoren und –prozesse in der Präventionsforschung: Strategien, Probleme, Ergebnisse, Perspektiven. Psychologische Rundschau, 65, 129-139. doi: 10.1026/0033-3042/a000215
  • Beelmann, A. & Karing, C. (2013). Zur Effektivität präventiver Maßnahmen. Allgemeine Befunde, Wirksamkeitsfaktoren und die Förderung von Kindern und Jugendlichen in schwierigen Lebenssituationen. In B. Röhrle & H. Christiansen (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung, Bd. V. Hilfen für Kinder und Jugendliche in schwierigen Lebenssituationen (S. 39-52). Tübingen: dgvt-Verlag.
  • Beelmann, A., Pfost, M. & Schmitt, C. (2014). Prävention von Verhaltens- und Erlebensproblemen bei Kindern und Jugendlichen. Eine Meta-Analyse deutschsprachiger Evaluationsstudien. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 22, 1-14.
  • Bromme, R. & Beelmann, A. (2016). Transfer entails communication: The public understanding of (social) science as Stage and Play for implementing evidence-based prevention knowledge and programs. Prevention Science. Published online: 30 July 2016. Doi: 10.1007/s11121-016- 0686-8.
  • Jugert, P., Eckstein, K., Beelmann, A. & Noack, P. (2015). Parents influence on the development of their children´s intergroup attitudes. A longitudinal analysis from middle childhood to early adolescence. European Journal of Developmental Psychology, Published online: 14 Sep 2015. Doi:10.1080/17405629.2015.1084923.
  • Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Implementation und Evaluation eines multimodalen Stressbewältigungstrainings bei Lehramtsstudierenden. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 24, 89-101. doi: 10.1026/0943-8149/a000159.
  • Karing, C. & Beelmann, A. (2016). Wirksamkeit und Implementation von Präventionsmaßnahmen in der Schule. Empirische Pädagogik, 30, 302-319
  • Karing, C., Beelmann, A. & Haase, A. (2015). Herausforderungen von Präventionsarbeit an Grundschulen. Eine empirische Erhebung. Prävention und Gesundheitsförderung, 10, 229-234. Doi: 10.1007/s11553-015-0494-1.
  • Klatte, R., Pabst, S., Beelmann, A. & Rosendahl, J. (2016). Wirksamkeit von körperorientiertem Yoga bei psychischen Störungen: Systematische Literaturübersicht und Meta-Analyse. Deutsches Ärzteblatt international, 113, 195-202. doi: 10.3238/arztebl.2016.0195.
  • Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (Eds.). (2016). Special issue: Good enough? Interventions for child mental health: From adoption to adaptation – From programs to systems. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45 (6).
  • Malti, T., Noam, G. G., Beelmann, A. & Sommer, S. (2016). Toward dynamic adaptation of psychological interventions for child and adolescent development and mental health. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45, 827-836.
  • Stemmler, M., Kötter, C., Bühler, A., Jaursch, S., Beelmann, A. & Lösel, F. (2013). Prevention of familial transmission of depression through a family oriented programme targeting parenting as well as the child´s social competence. Journal of Children´s Services, 8, 5-20. doi: 10.1108/17466661311309754.
  • Sundell, K. & Beelmann, A., Hasson, H. & von Thiele Schwarz, U. (2016). Novel programs, international adoptions, or contextual adaptions? Meta-analytical results from German and Swedish intervention research. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45, 784- 796. [published online 11 Apr 2015]. doi: 10.1080/15374416.2015.1020540
  • Tevikow, S., Barth, J., Maichrowitz, S., Beelmann, A., Strauss, B. & Rosendahl, J. (2013). Efficacy of hypnosis in adults undergoing surgery or medical procedures: A meta-analysis of randomized controlled trails. Clinical Psychology Review, 33, 623-636. doi: 10.1016/ j.cpr.2013.03.005 005 [ausgezeichnet mit dem Roy M. Dorus Award for Best Clinical Paper der Society for Clinical & Experimental Hypnosis, USA]

Central publications (before 2013, selection)

  • Beelmann, A. (2012). Perspektiven entwicklungsorientierter Kriminalprävention: Desiderate und zukünftige Herausforderungen. Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 6, 85-93. doi: 10.1007//s11757-012-0153-8Beelmann, A. (2011). The scientific foundation of prevention. The status quo and future challenges of developmental crime prevention. In T. Bliesener, A. Beelmann, & M. Stemmler (Eds.), Antisocial behavior and crime. Contributions of developmental and evaluation research to prevention and intervention (pp.137-164). Cambridge, MA: Hogrefe Publishing.
  • Beelmann, A., Heinemann, K. S. & Saur, M. (2009). Interventionen zur Prävention von Vorurteilen und Diskriminierung. In A. Beelmann & K. Jonas (Hrsg.), Diskriminierung und Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven (S. 435-461). Wiesbaden: VS ─ Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2010). Die Entwicklung von sozialer Informationsverarbeitung und die Vorhersage physischer Aggression im Vorschulalter. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57, 119-131.
  • Beelmann, A. & Raabe, T. (2009). The effects of preventing antisocial behavior and crime in childhood and adolescence. Results and implications of research reviews and meta-analyses. European Journal of Developmental Science, 3, 260-281.
  • Beelmann, A. (2008). Jugenddelinquenz. Aktuelle Präventions- und Interventionskonzepte. Forensische Psychiatrie, Psychologie, Kriminologie, 2, 190-198.
  • Beelmann, A. & Lösel, F. (2006). Child social skills training in developmental crime prevention: Effects on antisocial behavior and social competence. Psicothema, 18, 602-609.
  • Beelmann, A., Lösel, F., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Beurteilung von sozialen Verhaltensproblemen und Erziehungsschwierigkeiten im Vorschulalter. Eine Untersuchung zur deutschen Adaption des Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI). Diagnostica, 52, 189-198.
  • Beelmann, A. (2006). Wirksamkeit von Präventionsmaßnahmen bei Kindern und Jugendlichen. Ergebnisse und Implikationen der integrativen Erfolgsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 151-162.
  • Beelmann, A. (2004). Förderung sozialer Kompetenzen im Kindergarten. Evaluation eines sozialen Problemlösetrainings zur universellen Prävention dissozialer Verhaltensprobleme. Kindheit und Entwicklung, 13, 114-122.
  • Beelmann, A. & Brambring, M. (1998). Implementation and effectiveness of a home-based early intervention program for blind infants and preschoolers. Research in Developmental Disabilities, 19, 225-244.
  • Beelmann, A. & Bliesener, T. (1994). Aktuelle Probleme und Strategien der Metaanalyse. Psychologische Rundschau, 45, 211-233.
  • Beelmann, A., Jaursch, S., Lösel, F. & Stemmler, M. (2006). Frühe universelle Prävention von dissozialen Entwicklungsproblemen: Implementation und Wirksamkeit eines verhaltensorientierten Elterntrainings. Praxis der Rechtspsychologie, 16, 120-143.
  • Beelmann, A. & Lösel, F. (2007). Prävention von externalisierendem Problem-verhalten. In B. Röhrle (Hrsg.), Prävention und Gesundheitsförderung bei Kindern und Jugendlichen (S. 551- 588). Tübingen: DGVT-Verlag.
  • Beelmann, A., Pfingsten, U. & Lösel, F. (1994). Effects of training social competence in children. A meta-analysis of recent evaluation studies. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 260- 271.
  • Beelmann, A. & Schneider, N. (2003). Wirksamkeit der Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen. Eine Übersicht und Meta-Analyse zum Stand und zu Ergebnissen der deutschsprachigen Effektivitätsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 32, 129-143.
  • Brambring, M., Rauh, H. & Beelmann, A. (Eds.). (1996). Early childhood intervention: Theory, evaluation, and practice. Berlin: de Gruyter.
  • Lösel, F. & Beelmann, A. (2003). Effects of child skills training in preventing antisocial behavior: A systematic review of randomized evaluations. Annals of The American Academy of Political and Social Science, 587, 84-109.
  • Lösel, F., Beelmann, A., Stemmler, M. & Jaursch, S. (2006). Prävention von Problemen des Sozialverhaltens im Vorschulalter: Evaluation des Eltern-und Kindertrainings EFFEKT. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 35, 127-139.
  • Raabe, T. & Beelmann, A. (2011). Development of ethnic, racial, and national prejudice in childhood and adolescence: A multinational meta-analysis of age differences. Child Development, 82, 1715-1737. doi: 10.1111/j.1467-8624.2011.01668x
  • Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). Prevalence and situational causes of stereotyped behavior in blind infants and preschoolers. Journal of Abnormal Child Psychology, 19, 569-590.
  • Tröster, H., Brambring, M. & Beelmann, A. (1991). The age dependence of stereotyped behaviours in blind infants and preschoolers. Child: Care, Health, and Development, 17, 137- 157.
  • Stemmler, M., Lösel, F., Beelmann, A. & Jaursch, S. (2005). Child problem behavior in kindergarten und in primary school: A comparison between prediction configural frequency analysis and multiple regression. Psychology Science, 47, 467-478.
  • Stemmler, M., Beelmann, A., Jaursch, S. & Lösel, F. (2007). Improving parenting practices in order to prevent child behaviour problems: A study on parent training as part of the EFFEKT program. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 210, 563-570.